Cyfrowe zmęczenie wzroku jest problemem cywilizacyjnym. Na tę przypadłość chorują coraz młodsze osoby. Jeśli spędzamy przy komputerze, laptopie lub smartfonie przynajmniej dwie godziny dziennie i mamy swędzenie, lub pieczenie oczu, bóle głowy, nieostre widzenie lub suchość pod powiekami oznacza, że mamy właśnie cyfrowe zmęczenie wzroku. Światło niebieskie w urządzeniach cyfrowych, może doprowadzić do uszkodzenia fotoreceptorów w oczach. Jeśli nosimy okulary, nasze oczy są jeszcze bardziej narażone na cyfrowe zmęczenia wzroku, z tego względu, iż nasze soczewki są dostosowane tylko do dali lub do bliży, a monitor przeważnie ustawiony jest w średniej odległości, więc zmusza oczy do bardziej wytężonej pracy. Kolejnym niebezpieczeństwem są smartfony, ponieważ średnio spoglądamy na nie ponad 100 razy dziennie, a ponad polowa użytkowników, spędza przy nich około 5 godzin. Smartfony oddziaływają negatywnie na wzrok, prowadząc nie tylko do suchości, pieczenia i zaczerwienienia oczu, ale także do nieostrego widzenia, problemów z koncentracją, bólu głowy i kręgosłupa. Cyfrowe zmęczenie wzroku łagodzi kilka prostych zasad oraz odpowiednie soczewki w okularach przeznaczonych do pracy przy komputerze.

Jaki jest sposób na ochronę oczu?

Komputery, laptopy i smartfony towarzyszą nam na co dzień i nie ma możliwości zrezygnować z urządzeń cyfrowych. Możemy natomiast znaleźć sposób, by wzrok przestał się męczyć:

  • Zadbajmy o nasze miejsce pracy. Zwróćmy uwagę, czy monitor znajduje się na odpowiedniej wysokości i odległości od naszej twarzy, a światło lub słońce, nie odbija się w monitorze.
  • W komputerze, laptopie i smart fonie powiększajmy czcionkę, by wzrok wysilał się, czyli nie męczył.
  • Zmniejszajmy kontrast, i jasność na monitorze, co pomaga oczom.
  • Pracując przy komputerze, co 20 – 30 minut róbmy sobie przerwę i patrzmy w oddalony przedmiot, czy zieloną trawę lub inną roślinność
  • Mrugajmy od czasu do czasu i jak najczęściej odrywajmy wzrok od ekranu. Wpatrując się przez długi czas w jedno miejsce, wysuszamy oczy. Powieki muszą nawilżać gałki oczne.

Dbajmy również o odpowiednie warunki przy stanowisku pracy, jak ustawienie monitora komputera, dobre światło i właściwy kąt patrzenia. Nawet mając dużo pracy do wykonania na komputerze, starajmy się, robić, chociaż kilkuminutowe przerwy co pół godziny, by oderwać wzrok od ekranu. Możemy wykonywać proste ćwiczenia, czyli spoglądajmy w górę, w dół, w prawo i lewo, czyli róbmy tzw. ósemki oczami. Możemy też lekko zaciskać powieki.

Jak dbać o wzrok pracując przy komputerze?

Oprócz powyższych wskazówek powinniśmy regularnie badać wzrok, by w porę zapobiec pogarszaniu się wzroku. Nie czekajmy na pojawienie się niepokojących objawów, a tym bardziej nie bagatelizujmy łzawienia, bólu i zaczerwienienia oczu. Odwiedźmy okulistę i jeśli zaleci noszenie okularów, to udajmy się do optyka. Nie musimy też oczekiwać w długich kolejkach na wizytę, bo wystarczy skontaktować się z jednym z salonów Optyk Maciej Gawlik, gdzie czekają na nas lekarze okuliści. Jeśli będzie konieczność noszenia okularów, dobiorą nam produkt, który poprawi naszą jakość widzenia, czyli pracy przy komputerze. Nie będziemy męczyć, czyli osłabiać wzroku. Jeśli nie chcemy nosić oprawek, bo np. wstydzimy się, lekarz dobierze nam soczewki relaksacyjne, które przeznaczone są dla osób, wykonujących długotrwałą pracę przy komputerze. Będziemy doskonale widzieć, we wszystkich kierunkach i na każdą odległość, a nasze oczy, nie będą się już męczyć. Chrońmy oczy, bo są nie tylko zwierciadłem duszy, ale niezbędne do życia. Wzrok jest najważniejszym ze zmysłów człowieka.