Cyfrowe zmęczenie wzroku jest problemem cywilizacyjnym. Na tę przypadłość uskarżają się coraz młodsze osoby. Jeśli spędzamy przy komputerze, laptopie lub smartfonie przynajmniej dwie godziny dziennie i występuje swędzenie lub pieczenie oczu, bóle głowy, nieostre widzenie lub suchość oczu oznacza to, że może właśnie występować cyfrowe zmęczenie wzroku.  Światło niebieskie w urządzeniach cyfrowych, może doprowadzić do uszkodzenia fotoreceptorów w oczach. Kolejnym niebezpieczeństwem są smartfony, ponieważ średnio spoglądamy na nie ponad 100 razy dziennie, a ponad połowa użytkowników spędza przy nich około 5 godzin. Smartfony oddziaływują negatywnie na wzrok, prowadząc nie tylko do suchości, pieczenia i zaczerwienienia oczu, ale także do nieostrego widzenia, problemów z koncentracją, bólu głowy i kręgosłupa. Cyfrowe zmęczenie wzroku łagodzi kilka prostych zasad oraz odpowiednie soczewki w okularach przeznaczonych do pracy przy komputerze.

Jaki jest sposób na ochronę oczu?

Komputery, laptopy i smartfony towarzyszą nam na co dzień i nie ma możliwości zrezygnować z urządzeń cyfrowych. Możemy natomiast znaleźć sposób, by wzrok przestał się męczyć:

  • Zadbajmy o nasze miejsce pracy. Zwróćmy uwagę, czy monitor znajduje się na odpowiedniej wysokości i odległości od naszej twarzy, a światło lub słońce, nie odbija się w monitorze.
  • W komputerze, laptopie i smartfonie powiększajmy czcionkę, by wzrok nie męczył się.
  • Stosujmy odpowiednie filtry systemowe - obecnie wiele urządzeń umożliwia zmianę barw ekranu, zwłaszcza podczas wieczornego użytkowania. 
  • Pracując przy komputerze, co 20 – 30 minut róbmy sobie przerwę i patrzmy w oddalony przedmiot, czy zieloną trawę lub inną roślinność
  • Mrugajmy od czasu do czasu i jak najczęściej odrywajmy wzrok od ekranu. Wpatrując się przez długi czas w jedno miejsce, wysuszamy oczy. Mruganie jest bardzo istotne, a statystycznie w trakcie intensywnej pracy mrugamy zdecydowanie mniej.

Dbajmy również o odpowiednie warunki przy stanowisku pracy, jak ustawienie monitora komputera, dobre światło i właściwy kąt patrzenia. Nawet mając dużo pracy do wykonania na komputerze, starajmy się, robić chociaż 20-sekundowe przerwy co 20 minut (zasada 20/20/20), by oderwać wzrok od ekranu. Możemy wykonywać proste ćwiczenia, czyli spoglądajmy w górę, w dół, w prawo i lewo, czyli róbmy tzw. ósemki oczami. 

Jak dbać o wzrok pracując przy komputerze?

Oprócz powyższych wskazówek powinniśmy regularnie badać wzrok, by w porę zapobiec pogarszaniu się wzroku. Nie czekajmy na pojawienie się niepokojących objawów, a tym bardziej nie bagatelizujmy łzawienia, bólu i zaczerwienienia oczu. Odwiedź okulistę lub optometrystę i jeśli zaleci noszenie okularów, to dla komfortu oraz jakości naszej pracy korekcja będzie zdecydowaną pomocą. Nie musimy też oczekiwać w długich kolejkach na wizytę, bo wystarczy skontaktować się z jednym z salonów Optyk p. Hilary, gdzie czekają na nas optometryści oraz okuliści. Jeśli będzie konieczność noszenia okularów, poprawi to naszą jakość widzenia, czyli również pracy przy komputerze. Nie będziemy dzięki temu męczyć, czyli osłabiać naszego wzroku. Jeśli nie chcemy nosić oprawek, bo np. wstydzimy się, specjalista może dobrać soczewki kontaktowe, które przeznaczone są dla osób wykonujących długotrwałą pracę przy komputerze. Będziemy doskonale widzieć, we wszystkich kierunkach i na każdą odległość, a nasze oczy nie będą się już męczyć. Wzrok jest najważniejszym ze zmysłów człowieka - prawidłowe widzenie to również lepsza jakość życia i łatwiejsza koncentracja, zwłaszcza podczas pracy.